Wat willen wij bereiken
Beoogd effect:
In het beheergebied van Waterschap Zuiderzeeland is de waterveiligheid gewaarborgd, zodat de inwoners van Flevoland veilig kunnen wonen, werken en recreëren.
€ 7.200.000
8,9 %
Doelen
- Alle waterkeringen in het beheergebied zijn en blijven in goede staat.
- De regionale buitendijkse keringen voldoen aan de provinciale veiligheidsnorm uit de Verordening voor de fysieke leefomgeving Flevoland. Vier jaar na wettelijke verankering van de Deltabeslissing Waterveiligheid voldoet de Knardijk aan de prov. norm
- Het waterschap beschikt over een goed kader om te beoordelen welke activiteit op en rond de dijken verenigbaar zijn met het belang van waterveiligheid.
- Uiterlijk in 2021 is de versterkingsopgave op basis van de toetsing in 2011 opgenomen in het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma.
- Uiterlijk in 2021 is de Deltabeslissing Waterveiligheid in Flevoland geïmplementeerd.
Wat gaan we daarvoor doen?
Waterveiligheid / Veilige omgeving om te wonen, werken en recreëren
Continu in control met beheer en onderhoud
Onderhoud volgens plan
Het uitvoeren van inspecties en onderhoud en het herstellen van schade aan de waterkeringen behoort tot het reguliere beheer. In 2017 is een meerjarenonderhoudsplan voor waterkeringen vastgesteld, waar we in 2018 mee aan de slag gaan. In dit plan is het grootschalige planmatige onderhoud zoals maaien, vervangen van bekleding en bijstorten van stortsteen beschreven en geraamd. Het plan wordt jaarlijks geactualiseerd. We gaan in 2018 stortsteen bijstorten bij de Ketelmeerdijk en de Westermeerdijk en basaltsteen herzetten bij de IJsselmeerdijk en de Westermeerdijk.
Waterschap werkt aan zorgplicht
Waterschap Zuiderzeeland beheert 199 kilometer primaire waterkeringen. Het waterschap is continu 'in control' op waterveiligheid. Het Rijk is hiervoor toezichthouder en heeft het nieuwe 'kader zorgplicht primaire waterkeringen' opgesteld. Het waterschap is beoordeeld op basis van dit nieuwe kader. We hebben al een groot aantal procesverbeteringen doorgevoerd.
We voeren interne audits uit op het beheer van de keringen. De eerste interne audit wordt begin 2018 afgerond. In 2018 wordt ook de eerste 0-meting uitgevoerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op basis van het gezamenlijk opgestelde kader en de basiseisen. Ook stelt het college in 2018 het inspectieplan waterkeringen vast.
Fiets- en inspectiepad op de Zwartemeerdijk
Samen met de gemeente Noordoostpolder en de provincie Flevoland zijn de mogelijkheden verkend voor een fiets- en inspectiepad op de Zwartemeerdijk. In september 2017 heeft de Algemene Vergadering besloten tot aanleg van dit fiets- en inspectiepad. De veiligheid en de werkomstandigheden van de dijkopzichters worden verbeterd en onze dijk wordt toegankelijker voor inwoners. Voor de realisatie wordt een overeenkomst opgesteld met de gemeente en de provincie. Het fiets- en inspectiepad wordt medio 2018 aangelegd.
Evaluatie beleid primaire waterkeringen
Het beleid waterkeringen en medegebruik stamt uit de periode 2008 tot en met 2011. Het betreft beleid voor bouwen, windmolens, kabels en leidingen, beplantingen en medegebruik van de primaire waterkeringen. Inmiddels heeft het waterschap de nodige ervaring opgedaan met dit beleid en wil het in 2018 onderzoeken of de beoogde doelen worden gehaald en of het beleid nog voldoet, actueel en toepasbaar is. Het waterschap betrekt bij de evaluatie ook zijn omgevingspartners en de uitkomsten van het onderzoek naar windmolens op keringen.
Maatregelen
1. Het waterschap voert periodieke onderhouds-, inspectie- en schadeherstelwerkzaamheden uit.
2. Het waterschap implementeert het nieuwe kader zorgplicht primaire waterkeringen en past dit toe.
3. In 2018 evalueren en waar nodig aanpassen van het beleid waterkeringen en medegebruik.
Waterveiligheid / Veilige omgeving om te wonen, werken en recreëren
26 kilometer dijk beoordelen o.b.v. nieuwe normen
Waterveiligheid in kaart
Het waterschap heeft een waterveiligheidsagenda waarin de belangrijkste werkzaamheden visueel zijn weergegeven voor de jaren t/m 2022 voor het programma Waterveiligheid. De waterveiligheidsagenda geeft aan het bestuur, de organisatie en de inwoners en bedrijven een goed inzicht in wat het waterschap doet om de waterveiligheid nu en op lange termijn te borgen.
Een van de belangrijkste onderwerpen binnen de waterveiligheidsagenda is de implementatie van de (nieuwe) overstromingsnormen. We steken hier veel tijd en energie in om stappen te zetten. Zo is een plan van aanpak opgesteld voor het beoordelen van primaire keringen. Daarmee bepalen we hoe onze keringen presteren door de bril van de nieuwe normen. In 2018 beoordelen we 26 kilometer waterkering. Dit betreft dijktraject 8_1 (Gooimeerdijk, Eemmeerdijk en Nijkerkerdijk). Ook wordt begin 2018 de beoordeling van de IJsselmeerdijk (dijktraject 8_3) afgerond (zie ook de paragraaf Projecten).
We benutten kansen bij het uitwerken van onze waterveiligheidsopgave
Bij het uitwerken van onze waterveiligheidsopgave houden we rekening met ruimtelijke ontwikkelingen en initiatieven rond de waterkeringen om waar mogelijk maatschappelijke meerwaarde te creëren. In dit kader onderzoeken we een koppeling tussen de waterveiligheidsopgave en de ruimtelijke ontwikkelingen Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland (MSNF) en Almere Poort. Deze beide projecten zijn aangemeld voor het voorlopige Hoogwaterbeschermingsprogramma 2019-2024. Als blijkt dat de koppeling tussen het ruimtelijk initiatief en de waterveiligheidsopgave meerwaarde oplevert, wordt dit voorgelegd in een bestuursvoorstel.
Maatregelen
1. Het waterschap wil maatschappelijke meerwaarde creëren door kansen vanuit de samenleving te benutten bij het uitwerken van onze waterveiligheidsopgave.
2. Uiterlijk 2022 beoordeelt het waterschap alle primaire waterkeringen aan de nieuwe veiligheidsnormen.
Waterveiligheid / Veilige omgeving om te wonen, werken en recreëren
Nieuwe regionale keringen
Met de nieuwe normering vervalt de primaire status voor de waterkeringen tussen de Kadoelerkeersluis en Blokzijl. Tot 1 januari 2019 geldt een overgangstermijn voor deze keringen. De provincies Flevoland en Overijssel zijn bevoegd om de kering aan te wijzen als regionale kering en besluiten hierover in 2018. Als de waterkerende kunstwerken niet voldoen aan de nieuwe normen, worden de aanpassingen eenmalig betaald vanuit het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP).
De provincie Friesland heeft een binnendijkse kade in Lemmer-Zuid aangewezen als regionale kering. In 2027 moet deze voldoen aan de gestelde norm. In 2018 wordt de beoordeling van de kering in Lemmer-Zuid afgerond en wordt duidelijk welke vervolgstappen nodig zijn.
Gemeente Zeewolde ontwikkelt het Havenkwartier. De primaire kering wordt omgelegd, waarmee een nieuw buitendijks gebied ontstaat. Het buitendijks gebied wordt beschermd door een regionale kering. Door middel van een schutsluis in de primaire kering wordt een extra vaarverbinding aangelegd tussen de polder en het randmeer. In 2018 vindt uitvoering plaats. Het waterschap is hierbij betrokken als vergunningverlener en toekomstig beheerder van de omgelegde primaire kering.
Buitendijkse gebieden in 2018 op orde
In Flevoland zijn vierentwintig buitendijkse gebieden. Deze zijn door de provincie Flevoland aangewezen en genormeerd. Voor tien gebieden zorgt Waterschap Zuiderzeeland dat deze op orde zijn. Acht van de tien gebieden zijn reeds op orde. De Haven Zeewolde, één van de twee gebieden die nog niet voldoen aan de norm, is deels verbeterd. Voor het resterende deel vindt de realisatie in 2018 plaats. De beoordeling van het gebied 'de Eemhof', het andere gebied, wordt in het najaar van 2017 vastgesteld. In 2018 is de eerste toetsronde, inclusief verbeteropgave, voor de tien buitendijkse regionale keringen afgerond.
Voor tien gebieden wordt de tweede toetsronde begin 2018 uitgevoerd. Daarnaast worden in 2018 het waterschapsbeleid en de beleidsregels voor de regionale buitendijkse keringen geëvalueerd, waarbij de praktijkervaringen worden betrokken.
Provincie Flevoland heeft in 2017 het nieuwe beleidskader voor buitendijkse waterveiligheid vastgesteld. De provincie heeft de intentie uitgesproken om voor veertien bestaande buitendijkse gebieden de aanwijzing van de regionale keringen te schrappen uit de Verordening voor de fysieke leefomgeving. In deze gebieden is er geen sprake van een provinciaal belang omdat er geen grootschalige, vitale en/of kwetsbare functies aanwezig zijn.
Maatregelen
1. Het waterschap zorgt ervoor dat alle door de provincie aangewezen regionale buitendijkse keringen in 2018 voldoen aan de eisen zoals gesteld in de Verordening voor de fysieke leefomgeving Flevoland.
2. In 2018 toetst het waterschap de regionale buitendijkse gebieden waarvoor de zorgtaak al is geïmplementeerd aan de provinciale veiligheidsnormen.
3. In 2018 evalueert het waterschap het waterschapsbeleid en de beleidsregels voor de regionale buitendijkse keringen.
4. Het waterschap maakt voor 2019 afspraken met de provincie over de toekomstige status van de keringen achter de Kadoelerkeersluis die de primaire status verliezen.
5. Waterschap Zuiderzeeland beoordeelt de regionale waterkering bij Lemmer-Zuid uiterlijk in 2018.
Waterveiligheid / Veilige omgeving om te wonen, werken en recreëren
Projecten in de waterkeringen
Startschot onderzoek IJsselmeerdijk
Begin 2018 wordt de beoordeling van de IJsselmeerdijk (dijktraject 8_3) afgerond. Het waterschap heeft de ambitie om zo snel mogelijk na de beoordeling aan de slag te gaan met de versterking, omdat de versterkingsopgave hier het meest urgent is. In 2018 start het waterschap daarom zo snel mogelijk met de voorverkenning voor de IJsselmeerdijk. Dit past bij het slim programmeren van de totale versterkingsopgave. In de voorverkenning worden onder andere de technische mogelijkheden verkend, de ontwikkelingen in de omgeving in beeld gebracht en ramingen en planningen opgesteld. In deze fase wordt de scope vertaald naar concrete project(en). De voorverkenningsfase loopt door naar 2019.
Plannen Drontermeerdijk verder uitgewerkt
De Drontermeerdijk is onderdeel van het project IJsseldelta-Zuid fase 2 en bevindt zich in het effectgebied van de bypass bij Kampen. Met de versterking van de Drontermeerdijk wordt de waterveiligheid van Flevoland bij inzet van de bypass en verwijdering van de Roggebotsluis geborgd. Het Rijk heeft op verzoek van de regio besloten tot versnelde uitvoering van de versterking van de Drontermeerdijk met daarop de N306. Waterschap Zuiderzeeland is hiervoor de uitvoerende partij. De kosten worden door het Rijk betaald. De planuitwerkingsfase loopt door tot medio 2019. Het voorontwerp is opgesteld, het jaar 2018 staat in het teken van onderzoek naar de oplossing bij de spoortunnel, het opstellen van contractdocumenten, de kwaliteitstoetsen vanuit het ministerie en de vergunningen- en planprocedures.
Een derde leven voor de Knardijk
Na aanleg in de jaren ’50 van de vorige eeuw heeft de Knardijk tien jaar water gekeerd. Toen Zuidelijk Flevoland in de jaren ’60 droogviel, werd de dijk een compartimenteringskering. Met het vervallen van de status van regionale kering dient een derde levensfase zich aan voor de Knardijk. In 2018 organiseert het waterschap samen met de provincie een maatschappelijk proces om in gesprek te gaan over de nieuwe mogelijkheden die het vervallen van de regionale status met zich meebrengt. In 2017 heeft het waterschap de kaders voor dit proces vastgesteld.
Status kades bepalen
In het beheergebied van Waterschap Zuiderzeeland liggen verschillende kades die soms belangrijk zijn in het voorkomen van wateroverlast. In de huidige situatie zijn de instandhouding en het beheer van de kades echter niet geborgd. In 2018 wordt een voorstel voorgelegd over de toekomstige status van de kades. De aanwijzing van kades als overige keringen is een bevoegdheid van de Algemene Vergadering.
Maatregelen
1. Waterschap en provincie organiseren in 2018 een maatschappelijk proces om in gesprek te gaan over de nieuwe mogelijkheden die het vervallen van de regionale status met zich meebrengt.
2. In 2018 wordt een besluit genomen over het al dan niet aanwijzen van kades als overige kering.
3. Het waterschap versterkt uiterlijk in 2021 de Drontermeerdijk tot de Revedam.
Wat mag het kosten?
Overzicht netto lasten programma
In onderstaande tabel zijn de netto lasten opgenomen die aan het programma Waterveiligheid verbonden zijn.
Tabel. Netto lasten programma Waterveiligheid (bedragen in miljoenen euro’s)
Omschrijving | Realisatie 2016 | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot |
---|---|---|---|---|---|---|
Veilige omgeving om te | 6,9 | 6,9 | 7,2 | 6,7 | 7,5 | 7,0 |
Netto programmalasten | 6,9 | 6,9 | 7,2 | 6,7 | 7,5 | 7,0 |
Ten opzichte van het begrotingjaar 2017 neemt de begroting van het programma Waterveiligheid in het jaar 2018 toe met € 0,3 miljoen. Dit komt door extra lasten van het beoordelingsproces keringen, het kwartier maken IJsselmeerdijk en loonontwikkeling en pensioenpremies. Hier tegenover staan lagere lasten door een lagere HWBP-bijdrage en besparingen op de waterkeringen.
Het totaal van de netto lasten van het programma Waterveiligheid komt ten laste van de Watersysteemtaak.
In de onderstaande tabel worden de mutaties voor de jaren 2019-2021 ten opzichte van het basisjaar 2018 inzichtelijk gemaakt.
Tabel. Mutaties Netto lasten programma Waterveiligheid jaren 2018-2021 (in miljoenen euro’s)
Omschrijving | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot |
---|---|---|---|---|
Netto lasten begroting 2018 | 7,2 | 7,2 | 7,2 | 7,2 |
Inflatie en loonontwikkeling | 0,1 | 0,2 | 0,3 | |
Mutatie kapitaallasten | - | 0,2 | 0,2 | |
Bijstelling bijdrage HWBP | - 0,6 | - | - 0,4 | |
Beoordeling primaire keringen | 0,2 | 0,1 | - 0,1 | |
Kwartier maken IJsselmeerdijk | - 0,1 | - 0,1 | - 0,1 | |
Diversen | - 0,1 | - 0,1 | - 0,1 | |
Netto programmalasten | 7,2 | 6,7 | 7,5 | 7,0 |
Investeringen
In onderstaande tabel staan de investeringsuitgaven uit de vastgestelde investeringsbegroting.
Tabel. Investeringsuitgaven van het programma Waterveiligheid (bedragen in miljoenen euro’s)
Omschrijving | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot |
---|---|---|---|---|
Investeringsplan 2018-2021 | 1,0 | 0,5 | 0,2 | - |
Mutaties na investeringsplan 2018-2021 | 1,1 | - | - | - |
Totaal investeringsuitgaven | 2,1 | 0,5 | 0,2 | - |
De mutatie in 2018 komt door het naar achteren schuiven van uitgaven van buitendijks en door de nieuw opgevoerde investering fietspad Zwartemeerdijk.
Op het gebied van waterveiligheid wordt in 2018 volgens het investeringsplan ook een aantal uitwerkingsvoorstellen opgesteld voor de feitelijke kredietopenstelling van investeringen. Conform artikel 7 van de Verordening beleids- en verantwoordingsfunctie is in onderstaande tabel weergegeven welke uitwerkingsvoorstellen aan de AV worden voorgelegd en welke aan DenH.
Tabel. Overzicht beslissingsbevoegdheid voor kredietopenstelling in 2018 (bedragen in duizenden euro’s)
Omschrijving investering | Totaal | Te verlenen krediet in 2018 | AV/DenH |
---|---|---|---|
Fietspad Zwartemeerdijk | 369 | 369 | DenH |
Voorverkenningsfase Dijktraject 8-3 | 1.090 | 1.090 | DenH |
Totaal investeringsuitgaven | 1.459 | 1.459 |